دختر نویسنده

دختری هستم که نوشتن آرومم میکنه.......

با بچه ی بیش فعال چگونه رفتار کنیم؟

1397/12/4 18:58
نویسنده : لیلا مهری
267 بازدید
اشتراک گذاری

 

با بچه ی بیش فعال چگونه رفتار کنم؟

 

بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالی است که در بیشتر کودکان حال حاظر دیده میشود. به گفته ی محققان بیش از بیست درصد از کودکان به این اختلال دچار هستند. برای درمان کودکان بیش فعال نباید دست دست کنیم، بلکه از همین لحظه اقدام به درمان فرزندتان کنید زیرا ممکن است که برای همیشه دیر بشود.

 

علائم بچه های بیش فعال:

پر تحرکی:

بچه های بیش فعال بسیار پر تحرک هستند جوری که برای انها نشستن و بازی کردن در ان حالت بسیار سخت میباشد. انها دائم در حال بازیگوشی و تحرک هستند. البته یادتان باشد هر پر تحرکی ناشی از بیش فعالی نیست. مثلا وجود اضطراب و استرس باعث تحرک بیشتر کودکان میشود

 

پر حرفی:

کودکان بیش فعال بسیار پر حرف هستند و مدام در حال حرف زدن با اطرافیانشان هستند بدون اینکه لحظه ای احساس خستگی کنند.

 

کم تحملی:

بچه های بیش فعال بسیار کم تحمل میباشند.همیشه فعالیتشان را نیمه کاره رها میکنند و مدام از این شاخه به ان شاخه میپرند. بچه هایی که دچار بیش فعالی هستند هیچوقت نمیتوانند صف را رعایت کنند.

 

نقص توجه و کم تمرکزی:

بچه های مبتلا به این اختلال دارای تمرکز حواس بسیار پایینی هستند. انها مدام وسایلشان را گم میکنند و نا مرتب و نا منظم هستند. این بچه ها به علت کمبود تمرکز در درس هایی مانند دیکته مشکل دارند.

کار های غیر عادی انجام میدهند.

این بچه ها نسبت به کودکان هم سن و سال خود کنجکاو تر هستند و همیشه دست به کاری های خطرناک و غیر عادی میزنند.

 

اما رفتار صحیح با کودک بیش فعال چگونه است.

محیط هایی که پر تحرک هستند این اختلال را شدید تر میکنند. مثلا بچه ها شاید در خانه یشان که رفت و امد کمتری دارد ، شیطنت چندان خاصی انجام نمیدهد ولی در مهمانی ها چون تحرک زیاد هست. بچه ها رفتار های بدتری نشان میدهد. لطفا بچه های خود را طرد نکنید. چون این بچه ها در سنین بالاتر به راه های خلاف کشیده خواهند شد.

 

تنبیه کردن بچه های بیش فعال، هرگز!

اصلا این گونه بچه ها را کتک نزنید. چون این رفتار در انها تشدید میشود و ب قولی شما انها را جری تر و لجباز تر میکنید. اگر پرخاشگری کنید انها پرخاشگر میشوند. این بچه ها دارای اعتماد بنفس پایینی هستند . چون انقدر از طرف اطرافیان و خانواده طرد شده اند که روحیه ی انها تضعیف و شخصیت انها تحقیر میشود.

 

الگوی خوبی باشید.

راستش را بخواهید فرزندان شما اینه ی شما هستند . یعنی شما هر رفتاری انجام بدهید بازتاب انرا از طرف فرزندتان خواهید دید. پس هر رفتاری که از کودکتان میخواهید انجام دهد شما هم انجام دهید. مثلا اگر دوست دارید فرزندتان قبل از هر درخواستی لطفا بگوید، شما از خودتان شروع کنید و همیشه لطفا گفتن را فراموش نکنید.

 

فرزندتان را به کار خوب تشویق کنید.

همیشه فرزندتان را به کار خوب تشویق کنید، حتی اگر همان لحظه ان درخواست شما را انجام نداد. باز هم با صبر او را به کار خوب تشویق کنید و اگر همان کاری که شما از او خواسته اید انجا دهد. به او بگویید که من به داشتن دختر یا پسری مثل تو افتخار میکنم.

 

یادتان باشد درمان بیش فعالی ضروریست.

هیچوقت درمان فرزندتان را نادیده نگیرید. درمان اصلی بیش فعالی بچه ها دارو هست. هدف از تجویز کردن دارو ها ارام کردن کودک نیست! بلکه هدف ان است که بچه از کار های بیهوده دست بردارد و کار های هدفدار انجام دهد و عملکرد خوبی داشته باشد.

این ذهنیت غلطی که وجود دارد این است که بسیاری از فرزندان با خوردن این دارو ها معتاد میشوند.در حالی که اینطور نیست. اگر بیش فعالی انها در سنین کودکی درمان نشود. مطمئنا در سنین جوانی مستعد ابتلا به اعتیاد بشوند

 

سایت نی نی وبلاگ

منابع: کودک فردا/ سلام دکتر

پسندها (2)

نظرات (0)