دختر نویسنده

دختری هستم که نوشتن آرومم میکنه.......

جدا کردن اتاق خواب کودک از والدین.

1397/12/14 16:29
نویسنده : لیلا مهری
400 بازدید
اشتراک گذاری

 

جدا کردن اتاق خواب کودک از والدین

 

شاید در ابتدا برای برخی از ادم ها این مسئله ساده بنظر بیایید. که مثلا جداکردن اتاق بچه ها از ولدین کار خاصی نیاز ندارد، اما باید اگاه باشید که این مسئله ی به ظاهر ساده واقعا گاهی جنگ روانی و ناراحتی هایی در پی خود دارد. فرزند نمیخواهد از پیش پدر و مادرش جدا شود، اما والدین تصمیم قطعی به جدایی گرفتند و گریه های بچه، ترس های شبانه ی او مطمئنا گاها خیلی از پدر و مادر ها را از جدا کردن اتاق خواب مایوس میکند. اما چطور و چگونه یا کِی باید اتاق خواب را جدا نمود؟

 

بهترین زمان برای جدا کردن اتاق خواب:

بهترین زمان برای این مسئله، سنین دوازده الی هیجده ماهگی ست. این زمانی ست که کودک هنوز وابستگی انطوری به والدینش پیدا نکرده و ترس از تاریکی برای او مفهوم درست و خاصی ندارند. یادتان باشد به هیچ عنوان کودکتان را قبل از شش ماهگی از خودتان جدا نکنید. زیرا هم اسیب پذیری بیشتری در پی دارد و هم نیاز کودک به تغذیه ی شبانه باعث میشود که حتما باید در کنار والدین خود باشد.

 

تاثیر جدا خوابیدن بچه ها:

1. انها وقتی از ابتدا اتاق خوابشان جداست حس اعتماد بیش از حدی به والدینشان خواهند داشت. اما اگر بعد ها فرزندتان را از خود جدا کنید، این اعتماد در انها کاسته میشود و به نوعی نسبت به والدین خود بی اعتماد میشود و حس پس زدگی توسط والدینشان خواهند داشت.

 

2. وقتی از همان سنین کودکی اقدام به جدانمودن اتاق خواب فرزندتان کرده اید، حس استقلال طلبی و مستقل بودن در کودک شکل میگیرد. و کودک میفهمد که هر کس حریم و حد و مرز مختص به خودشان دارند.

 

3. باعث میشود بچه ها اجتماعی تر بار بیایند و ترسی نداشته باشند.

 

اما چگونه و چطور؟

سوال مهم اینجاست! چگونه؟ 

اتاق خوابی رنگارنگ و مورد علاقه ی بچه ها دیزاین کنید. برای اینکه بچه ها علاقه ای به خوابیدن به اتاق خواب خود داشته باشند. با عروسک ها و اسباب بازی یا پوستر های زیبا اتاق را تزیین کنید. طوری باشد که فرزندتان حتی در طول روز هم به وقت گذرانی در اتاقش مشغول باشد.

 

شب ها قبل از خواب برایش قصه بخوانید. فرزندتان را به اتاق خوابش ببرید. از او بخواهید که روی تختش دراز بکشد. کتاب قصه ی موردعلاقه اش را برایش بخوانید تا کم کم بخواب برود. هیچ وقت مو یا دست خود را در اختیار بچه قرار ندهید. چون گاها بچه ها از خواب بیدار میشوند و وقتی دست و موی شما را نمیبینند دچار ترس و وحشت میشوند. 

 

در طول روز مدام با فرزندتان بازی کنید. تا خسته شود . هیچوقت نگذارید فرزندتان در روز بخوابد او را سرگرم کاری کنید تا روز ها نخوابد. شب ها قبل از اینکه بخوابد با او بازی هایی بکنید تا خسته شود و زود به خواب برود.

 

«تقریبا چندین هفته که به همین منوال طی شود، مطمئنا فرزند شما با اتاقش انس خواهد گرفت.»

اما چند نکته وجود دارد.

*اگر فرزند شما هر شب از خواب بیدار شد و به اتاقتان امد باید چکار کنید؟ در ابتدا باید هر تصمیمی که در تربیت کودکتان میگیرید قاطعیت را فراموش نکنید. پس اگر دیدید شبها فرزندتان به اتاق خوابتان می اید از موضعتان پایین نیایید. از او بخواهید که برای چه بیدار شده، اگر ترسی داشته ، ترسش را برطرف کنید و او را به اتاق خوابش ببرید . سپس همانجا بمانید تا خوابش ببرد.

 

*اگر همه ی اینکار ها را انجام دادید اما فرزندتان باز میخواهد با شما بخوابد و ترس و وحشت داشت، ترسش را جدی بگیرید و در پی برطرف کردن ان باشید. بهتر است که با یک روانشناس کودک همیشه در ارتباط باشید

 

نی نی وبلاگ

منبع:سلام دکتر/ برترین ها 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)