دختر نویسنده

دختری هستم که نوشتن آرومم میکنه.......

چگونه عادت تلوزیون تماشا کردن بچه ها را ترک بدهیم؟

1397/12/7 18:47
نویسنده : لیلا مهری
563 بازدید
اشتراک گذاری

 

چگونه عادت تلوزیون تماشا کردن بچه ها را ترک بدهیم؟

 

بسیاری از مادر ها برای اینکه مدت زمانی بتوانند بچه ی خود را از سرشان به قولی وا کند، از آنها میخواهند که تلوزیون تماشا کند، اما شاید این مادر عزیز نمیداند که هر چیزی حدی دارد و تماشای زیاد تلوزیون برای کودکان بسیار مضر است و در اینده ی او اثر مخربی دارد. اما برای ترک دادن این عادت باید چه کار بکنیم؟ در ادامه با ما همراه شوید....

 

 

از کودک خود بخواهید فقط برنامه های محدودی را تماشا کند:

به جای اینکه فرزند شما تا صبح زود بلند میشود میرود جلوی تلوزیون مینشیند و منتظر یک برنامه ی خاص خوب میماند، میتوانید از او بخواهید فقط زمان برنامه های خاص را یادداشت کند و در همان مواقع تلوزیون را تماشا کند. پس برای انتخاب برنامه میتوانید با کودکتان بنشینید و برنامه ریزی کنید.

 

تماشای تلوزیون را غیر قانونی کنید.

در برخی از اوقات روشن ماندن تلوزیون شبیه به اهنگ پس زمینه ی هر خانه می ماند. مثلا کودک خانواده دارد با اسباب بازی هایش بازی مکند، مادر در اشپزخانه مشغول اشپزی ست و پدر هم دارد حساب و کتاب کار هایش را میکند اما این وسط تلوزیون هم روشن است! این کار اشتباه است. تلوزیون را خاموش کنید. کنترلش را از دست اطفال دور کنید تا هر وقت که بیکار شد به سمت تلوزیون نیاید. این نکته همیشه یادتان باشد، هیچوقت تلوزیون را در اتاق خواب کودکتان قرار ندهید.

 

خودتان الگوی بچه هایتان هستید.

برای اینکه به بچه هایتان یاد بدهید که فقط زمان خاصی تلوزیون ببینند. از خودتان شروع کنید، یعنی چه؟ یعنی اینکه تا صبح بیدار شدید تلوزیون را تماشا نکنید. به جای اینکه روزانه ده ساعت تلوزیون تماشا کنید که هیچ برنامه ی خاصی هم نشان نمیدهد، میتوانید روزانه دو یا سه ساعت فقط برنامه های خاص یا فقط سریال مورد علاقه یتان را تماشا کنید.

 

جایگزین های مناسبتر و مفید تری انتخاب کنید.

مطمئنا تنها تلوزیون تماشا کردن سرگرمی خاصی نیست، میتوانید سرگرمی های جذاب و مفیدی انتخاب کنید و زمان هایی که نمیخواهید فرزندتان تلوزیون تماشا کند او را با همان سرگرمی ها مشغول سازید، اینطور فرصت غر زدن و نق زدن بچه ها کمتر میشود.

 

میتوانید از تلوزیون تماشا کردن بچه ها را کتاب خوان کنید.

کارتون ها و فیلم های بسیاری هستند که بر اساس یک کتاب اقتباس شدند، شما میتوانید همان کتاب ها را برای فرزندتان بخرید و او میتواند بجای تماشای تلوزیون کتاب بخواند. اینگونه هم سطح تماشا کردن تلوزیون پایین می اید و هم فرزندتان به کتاب و کتاب خوانی علاقه مند میشود.

 

صحبت کردن با فرزندتان را در الویت قرار بدهید.

بجای اینکه روزانه فرزندتان به تلوزیون تماشا کردن بگذراند و شما هم سرتان به لبتاب و گوشی گرم باشد ، میتوانید گوشی و لبتاب و تلوزیون را کنار بگذارید و به جای انها بشینید و با فرزندتان صحبت کنید. اینگونه هم ساعات خوبی را با فرزندتان سپری خواهید کرد، هم با فرزندتان صمیمی تر خواهید شد و هم ساعات تلوزیون تماشا کردنش را کاهش میدهید.

 

نی نی وبلاگ

 

منابع: کودکان طلایی/ نمناک/انجمن تخصصی کودک و رسانه

پسندها (1)

نظرات (0)