دختر نویسنده

دختری هستم که نوشتن آرومم میکنه.......

چگونه اعتماد بنفس بچه ها را بالا ببریم؟

1397/12/15 14:15
نویسنده : لیلا مهری
274 بازدید
اشتراک گذاری

 

چگونه اعتماد بنفس بچه ها را بالا ببریم؟

 

نداشتن اعتماد بنفس یکی از مهم ترین عامل شکست خوردن افراد در زندگی و هدف و کارشان هستند. اعتماد بنفس حسی ست که در محیط خانواده و در سنین پایین در بچه ها شکل میگیرد. اگر کودکی با اعتماد بنفس بالا تربیت شود، مطمئنا بیشتر و بهتر میتواند به موفقیت ها و خواسته های خود برسد. باید از همان کودکی بچه ها را با اعتماد بنفس تربیت کنیم، اما چطور و چگونه؟....

 

بی قید و شرط به فرزندتان عشق بورزید:

اعتماد بنفس کودکان وقتی شکل میگیرد که ببیند کسی بدون هیچ قید و شرطی او را دوست دارد. کسی بدون در نظر گرفتن استعداد و تواناییش به او عشق میورزد. شما نیز باید به فرزندتان نشان دهید که فقط و فقط وجود او برای شما و مهم است. احساس مهم بودن و با ارزش بودن در فرزندتان ایجاد کنید. به او بگوییدکه"من تو رو همینی که هستی دوست دارم، باوجود اشتباهاتت" اور ا تا میتوانید در اغوش بگیرید و ببوسید و به او محبت کنید. بگذارید بفهمند که چقدر دوستشان دارید.

 

توجه کنید.

وقتی فرزندتان با شما حرف میزند یا سوالی دارد، مستقیما به چشمان او خیره شوید و دست از کار بکشید، درست و صحیح به سوال های او پاسخ دهید. بگذارید بفهمند که ارزش دارند، برای شما مهم هستند. از توجه کردن به فرزندتان اصلا کوتاهی نکنید.

 

از ریسک ها و خطر های سالم استقبال کنید.

اگر فرزند شما میخواهد ورزشی را شروع کند یا کتابی را خرید و میخواهد که شروع به خواندنش کند، بگذارید انجام دهد حتی اگر در توانش نباشد، حتی اگر پشتکار لازم یا قدرت جسمانی انجام ان ورزش خاص را ندارد، یا حتی اگر سواد کافی برای خواندن ان رمان یا کتاب را ندارد. نگویید که"پسرم/دخترم تو نمیتونی!" بگذارید خودش امتحان کند. اشتباه کردن که بد نیست. بگذارید همچین ریسک هایی داشته باشد. تا قدرت اعتماد بنفسش بالا ببرود و به یک شناخت خوبی در مورد خود برسد.

 

 

از کار های مثبتی که انجام میدهد استقبال کنید.

فرزندتان هر کار مثبت و خوبی که انجام داد، حتما تشویق و تشکر کنید. بگذارید بدانند که کارشان در نظر شما مهم است و این اعتماد بنفس در او شکل بگیرد. میتوانید در حضور پدرش از او تجلیل کنید. مثلا اگر پسر شما به تنهایی کتابی خوانده به پدرش بگویید که" دیدی پسرمون چقدر به اطلاعات عمومیش اهمیت میده که داره کتاب میخونه" یا اگر به شما در چیدن میز کمک کرد از او تشکر کنید و بگویید" واقعا متشکرم که به من کمک کردی عزیزم" یا اگر تکالیفش را خوب انجام داد به او بگویید که" افرین عزیز دلم، دیدم چطوری خوب تکالیفت رو انجام میدی"

 

خوب به حرفهایش گوش کنید:

اگر فرزندتان حرفی برای گفتن دارد، به حرفهایش گوش کنید، با دقت و مهربانی. درست مثل یک دوست. به حس هایش احترام بگذارید. مثلا اگر دارید به مهمانی میروید و فرزندتان دوست ندارد به او بگویید که" من میدونم که اصلا علاقه ای به اومدن نداری. ولی متاسفانه باید با ما بیایی" به حس ها و حرف های او احترام بگذارید تا حس اعتماد بنفس در او بیشتر شود.

 

از مقایسه کردن پرهیز کنید.

هیچوقت، هیچوقت فرزندتان را با دیگر بچه ها مقایسه نکنید. این کار باعث حقارت و ناراحتی انها میشود و به طور کامل اعتماد بنفس را در بچه ها نابود میکند. هیچوقت نگویید که "ای کاش شبیه فلان دوستت با ادب بودی" فرزند شما با شنیدن این حرف نه تنها با ادب نمیشود بلکه هم حس حسادت و حقارت و ناراحتی در او شکل میگیرد و به حرف شما گوش نخواهد کرد.

 

کمکش کنید.

اگر فرزند شما خودش را با همسن و سالانش مقایسه میکند، به او کمک کنید تا دست از همچین فکر هایی بردارد. مثلا اگر پسرتان گفت که"من چرا نمیتونم خوب توپ بگیرم" به او بگویید که" درسته که نمیتونی دروازه بان خوبی بشی، ولی تو استعداد زیادی توی گل زدن و دویدن داری" همیشه از نقاط مثبتش یاداوری کنید.

 

نی نی وبلاگ

منبع:برترینها/الامتو

 
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)