دختر نویسنده

دختری هستم که نوشتن آرومم میکنه.......

همه چیز درباره ی بچه ای کم رو و خجالتی

1397/12/11 20:18
نویسنده : لیلا مهری
477 بازدید
اشتراک گذاری

 

همه چیز درباره ی بچه های کم رو و خجالتی

 

 کم رویی و خجالت کشیدن در واقع یک نوع ویژگی شخصیتی در بچه هاست، که جای هیچ نوع دعوا یا شرمندگی برای والدین ندارد. این ویژگی با تشویق والدین قابل اصلاح است. جالب است بدانید که دانشمندان میگویند در برخی از فرهنگ ها خجالتی و کم رو بودن مورد پسند عامه هست.از نظر علمی خجالت یک نوع واکنش طبیعی در مقابل اطرافیان و محیط اطراف کودک است. مثلا کودکان شیرخوار با دیدن غریبه رویش را برمیگرداند. کودکان نوپا به زمین نگاه میکند یا به پای پدر و مادرشان میچسبند یا شروع مکیدن انگشت میکنند. اما بیشتر بچه ها قبل از سه سالگی به راحتی با همه ارتباط برقرار میکنند. اما بعد از این سن ترس بیشتر کودکان از غریبه ها شروع میشود که در نتیجه همان خجالتی و کم رو بودن انهاست.

 

کاری که اصلا نباید بکنید:

«ببخشید این دخترم/پسرم خیلی خجالتیه بخاطر همین نمیاد بازی بکنه» «دخترم خیلی خجالتیه  واسه همین سلام نمیده»

اصلا از این جمله ها جلوی بچه ها استفاده نکنید و برچسب خجالتی بودن را به فرزندتان نزنید. این کار باعث میشود انها با خودشان فکر کنند که چیزی درون انها غیر طبیعی هست که شما بخاطر ان شرمنده هستید. به این خاطر احساس گناه و حقارت به او دست میدهد. و به جای اینکه برای مقابله با این حس او را توانمند کنید بلکه باعث میشوید که کودک منزوی تر و خجالتی تر بشود. بهترین راه برای کاهش استرس فرزندتان در هنگام رویارویی با دیگران این است که برایش توضیح دهید که از او چه انتظاری میرود مثلا بگویید که« دایی حمید میخواهد تو را ببوسد تو هم باید او را ببوسی» اگر به فرزندتان بگویید خجالت نکش انها بیشتر خجالت میکشند.

چقدر باید صبر کنید؟

اولین کاری که از دستتان بر می اید این است که اصلا فرزندتان را مجبور به انجام کاری نکنید. مثلا اگر فرزندتان را به مهد کودک برده اید همان روز اول نخواهید که با همه دوست شود. اجباری که شما انجام میدهید نتیجه ی عکس میدهد و فرزند شما را درونگرا تر میکند. مشکل کمرو بودن بچه ها یک شبه برطرف نمیشود بلکه روندی طولانی دارد که باید با صبر دنبال شود.

 

رفتار شما در مهمانی با بچه ی خجالتی:

بچه های خجالتی دوست ندارند مرکز توجهات یک جمع باشد. بنابراین شما نباید کاری بکنید که همه ناگهان به فرزند شما توجه کنند. اگر فرزند شما مهمان ها را برای اولین بار میبیند همان اول از انها نخواهید که جلوی جمع شعر بخواند، یا کار خاصی بکند. اینکه بدون اطلاع فرزندتان جلوی جمع چیزی از او بخواهید باعث سرخوردگی انها میشود مخصوصا قبل از پیش دبستانی که سن شکل گیرفتن اعتماد بنفس بچه هاست.

پس چه کنیم؟

مربی های کودک همیشه جمله ی مشهوری دارند«هر چه کودک کوچک تر گروه دوستی هم کوچک تر» این یک قانون طلایی است که به شما کمک میکند تا مشکل کم رو بودن فرزندتان را برطرف کنید. اگر میخواهید فرزندتان را اجتماعی کنید پس باید از اجتماعات کوچک شروع کنید.برای شروع یک دوست کوچک و هم سن و سال کفایت میکند. میتوانید دوست فرزندتان را به خانه بیاورید تا استرس در کودکتان به طور کامل برطرف شود. بعد از چند ماه او را با عضو دیگری اشنا کنید. به این ترتیب کم کم گروه دوستی فرزندتان را بزرگ و بزرگتر کنید.

نی نی وبلاگ

منبع: برترین ها

پسندها (3)

نظرات (1)

دخــــــتــرخــــالــــہدخــــــتــرخــــالــــہ
14 اردیبهشت 98 19:26
خیلی ممنون از اطلاعات خوبتون 🙂لطفا به ما هم سر بزنید🙂