دختر نویسنده

دختری هستم که نوشتن آرومم میکنه.......

ده جمله ای که نباید به فرزندتان بگویید!

1397/12/10 16:08
نویسنده : لیلا مهری
245 بازدید
اشتراک گذاری

 

ده جمله ای که هرگز نباید به فرزند خود بگویید.

 

هیچ مادر یا پدری قصد ندارد که بچه ای ضعیف، بی ادب، بدون عزت نفس یا تنبل تربیت کند. همه ی پدر و مادر ها ارزویشان خوشبختی و موفق شدن فرزندشان است. اما در همین حین ممکن است از روی نداشتن اطلاعات کافی به صورت غیر عمد باعث ضعیف و شکننده بار امدن بچه ها شوند. گاه از جمله هایی استفاده میکنند که نباید میکردند یا رفتار هایی نشان میدادند که نباید انجام میدادند. به این خاطر ما برای اینکه کمکی به شما مادران و پدران عزیز کرده باشیم، مطلبی را گرداوری کردیم از ده جمله ای که نباید به فرزند خودتان بگویید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

جمله ی اول:

« صبر کن بزار بابات بیاد» ، «یکم از بچه های مردم یاد بگیر» ، « ای کاش یکم شبیه برادر/خواهرت میبودی»

بیایین صادقانه حرف بزنیم. واقعا دوره و زمانه ی گفتن این حرف ها گذشته. این حرف ها نه تنها روی بچه اثر مثبت نمیگذارند، بلکه دارای بار منفی هستند و اثر مخربی روی روح و روان بچه خواهند گذاشت.

 

جمله ی دوم:

«عالی بود» ، «افرین»

محققان در جدید ترین تحقیات خود دریافته اند که هنگامی که فرزند شما کاری انجام میدهد و شما هم به او میگویید «افرین دخترخوب» ، «تو عالی هستی» نه تنها روی فرزند اثر مثبت نمیگذارد بلکه باعث میشود که فرزند شما هر کاری که انجام میدهد منتظر یک نفر شود تا او را تایید کند.

 

جمله ی سوم:

« تلاش کن تا اول بشی»

درست است که با گفتن این جمله به فرزندتان باعث میشوید تا همیشه تلاش کند و به مهارت های بهتر دست پیدا کند، ولی او همیشه یاد خواهد گرفت که باید اول شود و طاقت شکست خوردن و پذیرش شکست را نخواهد داشت. بهتر است به جای گفتن این جمله به فرزندتان، همیشه به او یاد بدهید تا در هر زمینه ای سخت تلاش کند تا به موفقیت برسد.

 

جمله ی چهارم:

«چیزی نشده که، توخوبی»

وقتی فرزند شما زمین خورده و پایش زخمی شده و با گریه پیش شما امده. اصلا نگویید که تو خوبی و چیزی نشده. این جمله باعث میشود تا احساس او بدتر شود و گریه اش شدت بیشتری بگیرد.چون خوب نیست و زخمی شده. وظیفه ی شما این است که به او کمک کنید که با این هیجانات و احساسات خود کنار بیاید. مثلا میتوانید به او بگویید« تو چقد بد زمین خوردی. بیا پاهاتو پانسمان کنم»

 

جمله ی پنجم:

«عجله کن» ، «زودباش»

وقتی فرزند شما سر میز صبحانه مشغول بازیگوشیست و اصلا برای مدرسه اماده نشده، در حالی که الان است که سرویس سر برسد، به جای اینکه به او استرس دهید که زود باش لباساتو بپوش الان سرویس میاد. به او بگویید که «ببینم کی زودتر شلوار پاش میکنه» فرزند شما نه تنها صبحانه اش را میخورد بلکه با احساس و سرعت بهتری لباس هایش را میپوشد.

 

جمله ی ششم

«پول خریدنش رو ندارم»

وقتی فرزند شما اصرار میکند که چیزی برای او بخرید هرگز نگویید که پول خریدنش را ندارم. چون این بدین معنی ست که شما کنترلی روی امور مالی خود ندارید و در واقعا برای کودک شما ترسناک است.میتوانید به جای این جمله بگویید « ما این اسباب بازی رو نمیخریم، چون به پولش برای چیزای مهم تر نیاز داریم» میتوانید در مورد پس انداز کردن پول هم با فرزندتان صحبت کنید.

جمله ی هفتم:

«با غریبه ها حرف نزن» ، « نبینم با یه غریبه حرف زده باشی ها»

درک این جمله ممکن است که برای فرزند شما سخت باشد. چون ممکن است که ان غریبه به فرزند شما محبت کرده باشد و فرزندتان دیگر به عنوان یک غریبه به او نگاه نکند. به جای ان جمله میتوانید بگویید که« اگه یه غریبه ای بهت شکلات داد، یا ازت خواست که سوار ماشینش بشی، چیکار میکنی؟» سپس به فرزندتان بگویید که باید چه کاری انجام بدهد.

 

جمله ی هشتم:

«مراقب باش»

وقتی کودک شما در حال بازی بر روی میله های میمون بازی است، وقتی میگویید مراقب باش. این حس را به فرزندتان منتقل میکنید که در حال افتادن است و تمام تمرکزش را از دست میدهد. به جای گفتن این جمله خودتان نزدیکش بروید و مراقبش باشید.

 

جمله ی نهم: 

« اگه شام نخوری از دسر خبری نیست»

این جمله باعث میشود که کودک شما از لذت غذایی که میخورد چیزی حس نکند. که این دقیقا نکته ی مقابل چیزی ست که شما میخواهید. به جای ان میتوانید بگویید که « ما اول شاممون رو میخوریم بعدش میریم سراغ دسر» شاید این تغییر خیلی جزئی به نظر برسد اما بار منفی ندارد.

 

جمله ی دهم

«بزار کمکت کنم»

وقتی کودک شما در حال انجام کاری است و یا مشغول ساختن قلعه ی پازلی هست. هنگامی که میبیند فرزندتان دارد اشتباه انجام میدهد اصلا نگویید بزار کمکت کنم. چون اینکار استقلال فرزندتان را میگیرد. به جای ان میتوانید بگویید«به نظرت این پازل اینجا باشه خوبه؟» یا « چرا فک میکنی که این پازل باید اینجا باشه»

 

منبع: سلامت نیوز

نی نی وبلاگ

پسندها (1)

نظرات (0)