دختر نویسنده

دختری هستم که نوشتن آرومم میکنه.......

چگونه باعث رشد و خلاقیت در فرزندمان بشویم؟

1397/12/12 13:54
نویسنده : لیلا مهری
298 بازدید
اشتراک گذاری

 

چگونه باعث رشد خلاقیت در فرزندمان بشویم؟

 

خلاقیت یا افرینندگی یکی از مهم ترین عوامل تمایز انسان ها از دیگر مخلوقات و یکی از عامل پیشرفت تمدن میباشد. همه ی اختراعات و علوم و فنون به وسیله ی خلاقیت خلق شده اند. اما چگونه ما بتوانیم فرزندانی خلاق تربیت کنیم؟ ما دراین سایت برای شما مطالبی گرداوری کردیم که با کمک ان بتوانید به رشد خلاقیت فرزندتان کمک کنید....

 

اول این نکته ی مهم یادتان باشد که تمامی بچه ها نابغه اند. سعی نکنید تعریف خاصی که از یک شی ء یا چیزی دارید به خورد کوکتان بدهید. بلکه به جای ان کودکتان را ازاد بگذارید تا خودشان کاربرد یا تعریفی که برای چیزی دارند در نظر بگیرند.

 

اما چطور و چگونه؟

 

1.برای فرزندتان کتاب بخوانید. کتاب خواندن یکی از مهم ترین راه ها برای افزایش خلاقیت در کوکان می باشد. کودکان با کتاب خواندن فضاسازی میکنند و تخیل در انها قوی تر میشود

 

2.از او بخواهید تا خودش داستان سرایی کند. مطمئنا اگر فرزند شما خودش داستانی را تعریف کند کم کم خلاقیت به شکل های مختلفی میتواند در فرزند شما بروز کند.

 

3. بازی با تبلت یا تلوزیون تماشا کردنشان را محدود کنید. وقت گذرانی بیهوده با بازی های تبلت یا برنامه های تلوزیونی باعث کم شدن حس خلاقیت در بچه ها میشود. پس به طرز ماهرانه و نا محسوسی او را از دیدن تلوزیون یا بازی با تبلت و گوشی دور کنید.

 

4.داشتن دوستان تخیلی نشان از هوش قوی و قوه ی تخیل بالای یک کودک دارد. هیچوقت انها را دست کم نگیرید. دوست خیالی فرزندتان را بپذیرید و حتی گاها خودتان او را همراهی کنید.

 

5.از فرزندتان بخواهید تا اشیاء و امور نیمه تمام را تمام کند. مثلا نقاشی های بدون رنگ را رنگ کند. جمله های نیمه تما را تمام کند. یا میتوانید برای فرزندتان داستانی تا نیمه بخوانید و از او بخواهید که با قوه ی تخیلش داستان را تمام کند.

6.وسایل موسیقی در روند رشد خلاقیت بچه ها تاثیر فوق العاده ای دارند. همه ی کودکان از شنیدن موسیقی لذت میبرند. میتوانید کودکتان را به کلاس های موسیقی ببرید و ثبت نام کنید. با هم اواز بخوانید یا مثلا کنسرت بگذارید و او را تشویق کنید.

 

7. نقاشی یکی از اسان ترین راه ها برای افزایش خلاقیت کودکان میباشد. شما با فراهم کردن وسایل نقاشی به کوکتان اجازه بدهید که نقاشی کنند. خودتان هم میتوانید به او نقاشی کردن را یاد بدهید . نقاشی هایی را که او دوست دارد و زیبا کشیده ، میتوانید به دیوار بزنید یا به در یخچالتان اویزانش کنید.

 

8.در چیدن اتاقش از او کمک بخواهید و نظر او را مهم بشمارید. حتی اگر بدترین ایده ها را داد از ایده های او استقبال کنید. دیواری از اتاق او را، کاغذ بچسبانید و به نقاشی کردن فرزندتان اختصاص بدهید. میتوانید به او بگویید که هر چیزی که خواست میتواند بکشد و بنویسد، این کار باعث ایجاد خلاقیت در فرزندان میشود.

 

9.به کوکتان این امکان را بدهید که نقش های مختلف را بازی کند. مثلا روزی دکتر شود، روزی مهندس شود، روزی نانوا یا رفتگر یا نویسنده شود. این کار باعث افزایش قوه ی تخیل در کودکان میشود.

 

10.او را از اشتباه کردن نترسانید. بچه ها به شدت از اشتباه کردن و شکست خوردن میترسند. شما باید این حس را القا کنید که هر ادمی میتواند اشتباه کند ولی مهم ترین نکته اینجاست که باید از اشتباه خودشان درس بگیرند. به این خاطر فرزند شما هنگام خلق چیزی از شکست خوردن و اشتباه کردن نخواهند ترسید و با خیالی اسوده و راحت به خلاقیتشان ادامه میدهند.

 

نی نی وبلاگ

منبع: برترین ها/نمناک 

پسندها (4)

نظرات (0)