دختر نویسنده

دختری هستم که نوشتن آرومم میکنه.......

چگونه فرزندانی مسئولیت پذیر تربیت کنیم؟

1397/12/1 14:03
نویسنده : لیلا مهری
211 بازدید
اشتراک گذاری

 

چگونه فرزندانی مسئولیت پذیر تربیت کنیم؟

 

 

همه ی ما دوست داریم بچه هایی داشته باشیم که بدون تکیه به ما از پس کارهایش بربیاید و مسئولیت پذیر باشد. یادتان باشد که بچه ها به خودی خود مسئولیت پذیر نمیشوند، باید به انها یاد بدهید و راهنماییشان کنید تا در اینده انسانی مسئولیت پذیر و مستقل بار بیاید.

 

پرخاشگری ممنوع! داد زدن سر بچه ها ممنوع!

اگر فرزند شما به کارهایی که به او میسپارید عمل نمیکند سر انها داد نزنید! پرخاشگری نکنید! این کار باعث تضعیف حس اعتماد بنفس و تحقیر شدن شخصیت وی میشود که در اینده تاثیر بدی روی روح و روان بچه دارد. ممکن است که روش تربیتی شما غلط باشد یا کاری که به او سپرده اید در توان او نباشد. پس از همان اول به او نگویید که«چقدر بی مسئولیتی»

 

 

به او کار های کوچک بسپارید.

به فرزندتان کار های ریز یا کوچک بسپارید تا انجام دهند. مثلا تا کردن لباسش یا جفت کردن جورابها یا کاری های کوچک دیگری به او بسپارید. بعد از هر کاری که انجام داد با محبت و لبخند از او تشکر کنید این کار حس مثبت و مهم بودن را به فرزندتان میدهد.

 

به او رشوه ندهید!

رشوه دادن به بچه ها برای انجام دادن یا ندادن کاری، بسیار ناپسند است. که متاسفانه بیشتر مادر ها همچین اشتباهی مرتکب میشوند. اصلا به او رشوه ندهید زیرا این کار باعث میشود فرزندتان هر کاری که انجام دهد شرطی انجامش بدهد. شما میتوانید فقط از او به صورت کلامی تشکر کنید.

 

بگذارید خرابکاری هایی که کرده است خودش حل کند.

وقتی فرزند شما خرابکاری انجام داد اصلا سر او داد نکشید و شروع به جمع کردن یا حل کردن کارش نکنید. در مقابل میتوانید با محبت از او بخواهید تا خودش کارش را اصلاح کند. مثلا اگر روی کاشی ها شیر ریخته باشد. دستمالی به او بدهید تا خودش تمیز کند البته شما هم یادتان نرود که به او در انجام کار ها کمک کنید. چون بعضی از کارها در توان انها نیست.

 

از جملات منفی استفاده نکنید.

برای دادن مسئولیت به فرزندتان اصلا از جملات منفی استفاده نکنید. مثلا به جای اینکه بگویید «اگر لباس های مهمانی ات را در نیاوری نمیذارم که امروز بازی کنی» میتوانید بگویید« اگر میخواهی بازی کنی، اول لباس های مهمانی ات را در بیاور بعد.» اینکار باعث میشود فرزندانتان بهتر کارهایشان را انجام بدهند.

 

بگذارید فرزندتان عواقب اشتباهات و سهل انگاری هایش را بپردازد.

باید جوری به فرزندتان یاد بدهید که باید همیشه عواقب انتخاب هایی که میکند را پذیرا باشد. مثلا اگر فرزندتان از جمع کردن اسباب بازی هایش در پذیرایی سرباز بزند تا دو روز او را از بازی کردن با اسباب بازی محروم کنید. یا اگر شیشه شیر را روی زمین ریخت باید خودش شیر ریخته شده را تمیز کند.

 

فراموش نکنید که خودتان الگوی مناسبی برای فرزندتان هستید.

همیشه هر چیزی که به فرزندتان اموزش میدهید خودتان هم انرا انجام دهید تا فرزندتان از شما الگو برداری کند. مثلا اگر به فرزندتان یاد میدهید همیشه وسایلش را سر جایش قرار دهد، شما هم بعد از استفاده از چیزی انرا یک گوشه رها نکنید و سر جایش قرار دهید.

 

سایت نی نی وبلاگ

برگرفته از سایت: چطور دات کام/ هفته نامه ی سلامت/ بهترین کودک

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)