دختر نویسنده

دختری هستم که نوشتن آرومم میکنه.......

چگونه فرزندمان را کتابخوان کنیم؟

1397/11/30 16:44
نویسنده : لیلا مهری
289 بازدید
اشتراک گذاری

 

چگونه فرزندمان را کتابخوان کنیم؟

 

با توجه به تحقیقاتی که محققان و روانشناسان انجام داده اند، گفته میشود که یکی از مهم ترین روش های افزایش توانمندی های یک کودک کتاب خواندن برای انهاست. کتاب خوانی علاوه بر اینکه تمرینی برای کسب مهارت های اجتماعی و تعامل و گفتگو با دیگران و نیز تمرینی برای خوب گوش دادن به شمار میرود؛ یکی از روش های موثر در بالا بردن عزت نفس و اعتماد بنفس کودکان است. کتاب خوانی فرزندتان را پر بار تر و فهمیده تر میسازد.پس اگر به عنوان یک پدر یا یک مادر نگران اینده ی فرزندتان هستید از همین حالا کتابخوانی برای فرزندتان را شروع کنید.

 

نکته ی دیگری که باید از همین ابتدا در نظر داشته باشید این است که، نه داشتن کتابخانه ای مجلل و بزرگ فرزندتان را کتابخوان میکند و نه گشتن در کتابخانه ها و نمایشگاه های کتاب. انها در سنین بچگی به شدت از بزرگ تر هایشان الگو برداری میکنند. اگر شما یا همسرتان کتابخوان نیستید، مطمئنا تمام تلاش های شما به هدر میرود و یا سختی های زیادی را متحمل خواهید شد. پس هم برای اینده ی فرزندتان کتابخوان شوید و هم برای اینکه مادری فرهیخته و با سواد باشید کتاب بخوانید.

 

اما چگونه فرزندمان را کتابخوان کنیم؟

 

کتاب هایی با موضوع مورد علاقه اش بخرید.

بیشتر کتاب ها و داستان هایی بخرید که فرزندتان به موضوعش علاقه داشته باشد. مثلا اگر فرزندتان بشدت فوتبال دوست است. رمان هایی بخرید که شخصیت اصلی اش فوتبالیست باشد. اینگونه میل بیشتری در فرزندتان برای گوش دادن به داستان ایجاد میشود.

 

زمان درستی را برای کتابخوانی انتخاب کنید.

زمانی که بچه ها علاقه ای به کتاب خواندن ندارند لطفا انها را بزور مجبور به کتابخوانی نکنید. این کار باعث تنفر بچه ها به کتاب میشود. اگر هر شب قبل خواب برایش بخوانید عادت خوبی برایش بوجود می اورید. بیشتر زمان هایی را انتخاب کنید که فرزندتان تمرکز حواس بالاتری دارد.

 

کلمه به کلمه بخوانید.

اگر فرزندتان مدرسه نمیرود، مطمئنا نمیداند که در خط چندم و مشغول خواندن کدام جمله یا کلمه اید، به این خاطر هر وقت کتاب میخوانید زیر هر کلمه ای که میخوانید انگشتتان را قرار دهید تا فرزندتان هم با شما همراه شود.

 

داستان ها را اجرا کنید.

مطمئنا این کار ذوق و علاقه ی فراوانی در فرزند شما بوجود می اورد. اینکه هر کتابی که میخوانید به رشته ی نمایش در بیاورید. مثلا اگر داستان حسن کچل را میخوانید، فرزندتان شخصیت اصلی اش یعنی باید نقش حسن کچل را اجرا کند و شما هم نقش مقابل. برای تاثیر گذاری بیشترش، زمانی که کل خانواده جمع هستند، با فرزندتان نمایش را اجرا کنید. اینکار سطح اعتماد بنفس فرزندتان را خیلی بالا میبرد.

 

با فرزندتان کتابچه ای درست کنید.

موضوعی به فرزندتان بگویید تا او در ان باره داستانی بگوید. لطفا موضوع سختی به او نگویید. خودتان هم نامحسوس کمکش کنید. بعد از اینکه فرزندتان داستانش را تعریف کرد انرا در کاغذ های متوسطی بنویسید و سپس به همدیگر بچسبانید و کتابچه ی مخصوص فرزندتان که او حالا نویسنده اش است درست کنید. این کار هم بر سطح خیالپردازش و هوشش اثر مثبتی دارد و همچنین از بچگی یادگاری های بامزه ای خواهد داشت.

 

اجازه بدهید خودش کتاب مورد علاقه اش را انتخاب کند.

فرزندتان را به کتابخانه ببرید واز او بخواهید که خودش کتاب مورد علاقه اش را انتخاب کند. این کار باعث میشود که رغبت کتابخوانی در فرزندتان بیشتر شود.

 

در اخر میخواهم از شما مادران خوب درخواست بکنم که روی تربیت فرزندتان ساده نگذرید با کتاب خواندن و کار های مفید دیگر میتوانید فرزندی تربیت کنید که از لحاظ روح و روان در سلامت کامل باشد. در اخر هم به شما پیشنهاد میکنم که برای فرزندتان زندگینامه ی بزرگان و مشاهیر و افراد موفق بخوانید تا بدانند که موفقیت ساده بدست نمی اید و باید تلاش و کوشش داشته باشند.

 

سایت نی نی وبلاگ

منابع: رادیو کودک/ بیتوته/ نمناک  

پسندها (2)

نظرات (0)